Orice om are labă. Încercaţi să nu fiţi doar atât!

My momma always said life was like a box of chocolates. Sometimes you get the shity ones.
Cum zicea, plină de înţelepciune, prietena mea Dana: să nu-ţi fie frică să îţi arăţi slăbiciunile, cine vrea să-ţi facă rău, îţi face pentru că asta ştie să facă, nu pentru că eşti tu vulnerabilă. De fiecare dată mă mir de câtă înţelepciune zace în trupul tău fit, Dano!

Şi uite aşa, într-o seară de vara, mi-am întâlnit cele mai proaste cunoştinte.

Am învăţat aşa: dacă o să procreez, copilul meu o să fie învăţat să vorbească. Să îşi vorbească fluent limba nativă (sic!). Ştiţi cum sunt oamenii ăia care se chinuie să vorbească? Oamenii ăia care atunci când deschid gura, pare că nu au mai deschis-o niciodată? Şi când încep să vorbească sună ca o maşină ruginită.

Revenind, copilul meu nu o să fie aşa. O să îl învăţ şi să nu aibă probleme să poarte o discuţie banală fără să fie redundant. Să înveţe să comunice lucrurile care nu îi plac, să înveţe să spună ce vrea. Să înveţe să negocieze, să nu fie rigid şi inflexibil (un fel de indiciul internaţional de „atenţie proşti” sau „atenţie nesiguri”). Să înveţe că deciziile unilaterale se iau doar când eşti tu sefu’ la tot (şi, chiar şi aşa, cei buni mai ascultă şi părerile din jur). Să înveţe să nu se creadă miezul, decât dacă este, desigur🙂. Să nu fie încăpăţânat şi prost. Să nu vadă lucrurile doar cum îi convine lui. Să înveţe să se bucure de lucrurile pe care le are într-un moment dat şi abia după aia să se gândească la ce altceva l-ar mai putea face fericit. Adica să nu îşi rateze prezentul plănuind întruna viitorul.

Dacă treaba asta nu e determinată genetic, ci dobândită prin educaţie, o să-l învăţ să nu fie gay. Dacă o să fie băiat o să fac tot posibilul să mă iubească şi să mă respecte ca fiind prima femeie din viaţa lui. Dacă e fată o să mă asigur că până să apară ea îi voi fi ales un tată de ispravă. Şi, tot legat de gen, dacă e băiat, o să-l învăţ să fie bărbat. Ca o femeie independentă ce mă aflu, am învăţat să mă bazez în primul rând pe mine, dar, la dracu!, ce reconfortant e să ştii că e un bărbat acolo care ştie să te protejeze, să look after you, un bărbat care a înţeles care e utilitatea diferenţei de greutate dintre femele şi masculi. Nu. nu mustăciţi, nu mă refer la violenţă fizică.

Să înveţe să nu îşi neglijeze prietenii, dar când apare the love of his life, să îi arate că e importantă. Să înveţe să fie bun la ce face, fie că e vorba de profesie sau viaţă personală. Să fie descurcăreţ.

Să nu mintă. Să nu îi călărească pe ceilalţi ca să fie el fericit (sau, mă rog, dacă e fată, aici putem să fim un pic flexibili). Să înveţe să iubească oamenii. De fapt, cred că cea mai importantă lecţie e asta: să fie om! Să fie bine, nu prost-crescut.

Cea mai frumoasă lecţie de omenie mi-a fost povestită de Sorin. E despre un tip din Filipine, italian, căsătorit cu o localnică. Omul şi-a deschis acolo un local cu 3-4 mese şi o mâncare extraordinară. La un moment dat, un turist care îi călca pragul localului pentru a doua oară îi spune tăios „tu eşti un om foarte prost”. Replica, de un bun simţ extraordinar, a venit scurt: „eu nu cred despre mine că sunt prost, dar sunt interesat de părerea ta. Ce te face să crezi asta despre mine?”. Turistul îi spune arogant: „păi, ai cea mai bună mâncare de aici şi ai doar 4 mese? Eşti prost că nu pui mai multe să vină mai multă lume şi să câştigi mai mulţi bani”. Proprietarul localului îi arată linistit spre partea din stânga: „uite, vezi, acolo e vecinul meu. Are şi el un local în care serveşte mâncare. Nu trebuie să trăiască şi el? Îi arată şi în partea dreaptă: „acolo e celălalt vecin al meu. Are un bar. Eu nu vând băuturi spirtoase la restaurant, tocmai ca să poată să vândă el şi să aibă cu ce să trăiască, iar eu am atât cât îmi trebuie să trăiesc”. Turistul a plecat buimac. Îi fusese dată peste cap toată filosofia lui de capitalist hapsân.

PS: Şi în tot acest timp, ce bună ar fi fost o carte!


11 responses to “Orice om are labă. Încercaţi să nu fiţi doar atât!

Baga şi tu!

